Hediyelik Eşyacı

Meslek Kodu:

477804

Kapalıçarşı’da

54

hediyelik eşya dükkanı var.

HEDİYELİK EŞYA

Kültürümüzde hediyeleşmek olgusu yüzyıllardır vardır. Her ne kadar günümüzde; hediyeleşmek için anneler, babalar, sevgililer günü vb. bir çok gün bilinçli olarak oluşturulsa da neticede; bu günler “hediyeleşmeyi” teşvik ettiği için hepimiz için özel. Kaldı ki; araştırmalar incelendiğinde konsept farklı olsa bile eskiden hediyeleşmenin daha fazla olduğu, günümüzde ise; yoğun iş temposunda hatırlanamayan özel günlerin bir şekilde hatırlatılıyor olması gerektiği açık.
Hediyeleşmenin hatırlatılması esnasında “hediyenin büyüğü, küçüğü olmaz” yargısını değiştirmeye yönelik “pahalı olmasın ama pahalı olursa da fena olmaz” mantığının dikte edilmesi tartışılır. Ancak; biz konuyu romantik boyutuyla değil sosyal ve daha çok da ekonomik açıdan değerlendireceğiz. Teknoloji geliştikçe, medya iletişim araçları çoğaldıkça insanlar arasındaki iletişim ara yüzleri de boyut değiştirdi. Diğer bir deyişle; bir kişi facebook, twitter vb. bir sosyal paylaşım aracındaki durumunu “bugün doğum günüm, iyi ki doğmuşum…”vb. şeklinde değiştirdiği saniyeden itibaren arkadaşlarından tebrik mesajları, hediyeler almaya başlamakta. Yazılı ve görsel basının yanında internetin hayatımıza girmesi ile birlikte özellikle hediyelik eşya sektörü çok fazla etkilenmiş ve bu konuda faaliyet gösteren işletmeler de önce mesaj göndermek yolu ile tüketicinin cep telefonlarına, kargo şirketleri aracılığı ile de ayağına kadar gidebilmişlerdir. Günün gereklerine göre; hediyelik eşya sektöründe faaliyet gösteren firmalardan kurumsallaşma, marka üretimi ve ihracata ağırlık verenler ön plana çıkmıştır.

1960’ lı yıllar ortamı, İstanbul’un merkezi çarşısının Kapalıçarşı olduğu günlerdir. O tarihte bir tüketici için tüm gereksinimin Kapalıçarşı’ dan giderilmesi doğal bir iştir. Düğün geleneğine dek tüm eşya buradan düzülürken, ziynet eşyası da buradan karşılanıyor.1980’lerden sonra, İstanbul ‘ da yeni satış merkezleri oluşmaktadır. Bu yeni çarşılarla Kapalıçarşı boşalmaya başlıyor. Mobilyacı, çeyizci ya dükkanını kapatıyor yada alanını değiştiriyor. Tüm ev ihtiyacının karşılandığı “ilk ve tek yer” olma ünvanını Çarşı yitirmektedir. Kapanan işyerleri boş kalmıyor yerine incik boncuk satan hatta hediyelik eşya satan yüzlerce dükkan açılıyor.
Sıra dışı, el yapımı hediyelik eşya, cam işleri, oya, Noel Baba ve melek tarzı objeler yanında çocukların ilgisini çekebilecek şeyler de bulabilirsiniz. Hindistan’dan ve Nepal’den gelen envai çeşit şal, fular, paşmina hanımların çok ilgisini çekiyor. Fiyatlar uygun ve mallar çok sıra dışı. Türk işi gümüşten yapılmış eserler, bakır, bronz hediyelik ve dekoratif eşya, seramik, oniks ve deriden mamul, üstün kaliteli, Türkiye hatıraları ile Kapalıçarşı da zengin bir koleksiyon oluştururlar

Kapalıçarşı’nın ve ürün yelpazesinin bugünün alışveriş merkezlerinden ve dükkanlarından çok farklıdır. Kapalıçarşı her zevke ve her keseye uygun hediyeliği bulabileceğiniz bir Çarşı’dır. Dünya’nın neredeyse tüm ülkelerinden gelen turistler Amerika’nın keşfinden bile eski olan Kapalıçarşı’nın tarihi atmosferinden ve hareketliliğinden büyülenerek ayrılırlar ve ülkerine dönerken Kapalıçarşı’da bulunan hediyelik eşya dükkanlarından hediyelik eşyalar alarak ayrılırlar.

Ülkemizde klasik anlayış ile hediyelik eşya denildiğinde tablo, gümüş çerçeve, ahşap eşya, seramik, çini, gümüş mücevher, el halısı ve kilim, bakır eşya, imitasyon mücevher, yapma çiçek gibi çok farklı ürünler akla gelmektedir.

Nesrin Suna Sarıçay; Eylül, 2012

http://www.izto.org.tr/portals/0/argebulten/hediyelikesyasektoru.pdf